Afdrukken

Klachten?


Logo NMBSVoor een klacht of suggestie aan het adres van de NMBS kan je terecht bij de klantendienst. Als een antwoord uitblijft of niet aan de verwachtingen voldoet, contacteer de ombudsman

Logo De LijnHeb je een klacht over of suggestie voor De Lijn? Contacteer de klantendienst: tel. 070 220 200 of via het klachtenformulier. Niet tevreden? Contacteer de Vlaamse ombudsdienst.

Logo MIVB

Een klacht of suggestie voor de MIVB? Bel naar 070 23 2000 of vul het formulier in via deze link. Niet tevreden? Contacteer de bemiddelingsdienst van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Logo TECHeb je een klacht over de TEC? Dan kan je dit melden via het contactformulier.

Compensatie bij vertragingen

Bij De Lijn kan je enkel compensatie krijgen bij vertragingen indien je kaart of biljet ontwaard is en je twee uur later nog altijd geen rit aangeboden krijgt. Abonnementhouders hebben geen recht op compensatie.

Infoschermen in stationDe NMBS betaalt bij vertragingen van meer dan een uur het biljet volledig terug. Bij 10 vertragingen van meer dan 30 minuten binnen een periode van zes maanden, krijgt de reiziger een compensatie van 50%. Bij 20 vertragingen van meer dan 15 minuten binnen een periode van zes maanden, krijgt de reiziger een compensatie van 25%.

Terugbetaling van langdurige vertragingen kan online aangevraagd worden. Voor vertragingen waarbij een boekhouding moet bijgehouden worden, zijn ook enkele hulpmiddelen beschikbaar, zoals een excel-formulier op de website van de NMBS.

Aanvragen moeten 15 kalenderdagen na de verplaatsing(en) ingediend worden. Indien alles goedgekeurd wordt, ontvang je normaal gezien een waardebon of een tegoed op je elektronische portefeuille. Het is ook mogelijk om een vergoeding in geld te krijgen, op voorwaarde dat je de vraag daartoe expliciet stelt bij het indienen van je dossier. Dat zou dan moeten gebeuren in de rubriek 'opmerkingen' waar dan meteen ook het rekeningnummer moet vermeld worden. Meer info vind je op de site van de NMBS.

Wat bij stakingen?

Stakingen worden gezien als een vorm van overmacht en worden niet gecompenseerd. Het moet wel gaan om stakingen die 8 dagen op voorhand publiek aangekondigd worden. Is dat niet zo, en gaat het om een wilde of onaangekondigde staking, dan kan compensatie wettelijk niet geweigerd worden.

AddThis Social Bookmark Button